onsdag den 29. april 2015

ICDP

I sidste uge arbejde vi med ICDP (Internationel Child Development Program) Kort sagt er ICDP et forebyggende og omsorgsvejledende program, der har til formål at forhindre omsorgssvigt og misbrug af børn.

ICDP er:

-Forebyggende frem for problemløsende
-Barnets ressourcer er i centrum
-Barnet forsøges at blive defineret ud fra positive udtryk --> det er pædagogens opgave at forandre indstillingen til barnet og ikke omvendt. Fx Karla tisser i bukserne. Det er nu pædagogens opgave at ændre og lave en strategi for at Karla holder op --> altså er det min opgave som pædagog at ændre mig for Karla kan ændre sig.
- Pædagogen følger barnets signaler og impulser
-Vi skal se barnet inde fra
- Fokus på de "Gyldne øjeblikke" --> se på det barnet kan, og ikke på det det ikke kan

ICDP består af 8 samspilstemaer:

Den følelsesmæssige dialog 1 - 4:

·       -Vis positive følelser – vis, at du er glad for barnet/ den unge
·       -Justér dig i forhold til barnet og følg dets udspil og initiativ
·      - Tal med barnet om de ting, det er optaget af, og prøv at igangsætte en ”følelsesmæssig samtale”
·       -Vis anerkendelse og giv ros for det, barnet kan


Meningsskabende dialog 5 – 7: 

·       -Hjælp barnet med at fokusere dets opmærksomhed, således at I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne
·       -Giv mening til barnets oplevelser af omverdenen ved at beskrive jeres fælles oplevelser og ved at vise følelser og entusiasme
·       -Uddyb og giv forklaringer, når du oplever noget sammen med barnet

Den grænsesættende dialog 8:

·       - Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde – ved at vejlede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen

Udfra samspilstemaerne fik vi til opgave at reflektere over, hvordan pædagogen kan anvende principperne for ICDP's samspilstemaer. I vores gruppe valgte vi at have fokus på omsorgssvigtede børn og unge, der bor på en døgninstitution.

Som sagt ligger ICDP vægt på at fokusere på det positive, derfor spurgte vi os selv om: "Hvad kan vi gøre for at børnene og unge på vores døgninstitution synes det er et trygt sted at være, har lyst til at være her og ikke stikker af? Det er her ICDP siger at vi skal se dem inde fra, altså stikker de af fordi de ikke kan være nogen steder. Her må vi gå ind sammen med børnene og de unge og arbejde med rammerne i institutionen og gøre det hjemligt. Derudover skal vi udvise empati og forståelse overfor vores brugere. Fx spørge: "Hvad er grunden til du stikker af?". "Jeg kan godt forstå du stikker af, det kan godt være hårdt at bo her, her er regler du skal følge osv. Men hvad kan vi gøre så du har lyst til at være her sammen med os?". Vi skal forebygge at de stikker af ved at gøre det trygt og hjemligt og sørge for at de fysiske rammer er i orden. Vi justerer os i forhold til vores brugere. Derudover skal vi give dem ros for at de ikke er stukket af i noget tid (hvis det er situationen) --> Altså har vi fokus på de gyldne øjeblikke. Sige: "Vi synes det er rart når du er her, og mangler dig når du ikke er her". Vi viser positive følelser for dem, og er glade for den enkelte. Vi skal også lave nogle aktiviteter i døgninstitutionen, hvor vi har fokus på det brugerne er gode til, det de har interesse for og lægge vægt på det og bruge det praktisk --> fælles interesser. 

Det var blot et eksempel på en døgninstitution, hvor vi har prøvet at bruge nogle af ICDP's metoder.


Har I er erfaringer med brug af ICDP i praksis?

Stay in touch......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar