onsdag den 6. maj 2015

Sanseleg i institutionen

I sidste uge var vi tirsdag, onsdag og torsdag på feltarbejde. Os i gruppen var tre forskellige steder, og vi har valgt at tage udgangspunkt i en igangsataktivitet som Gina var med til ude i den institution hun var i. 

Først har vi nogle refleksioner Gina, havde gjort sig inden hun kom ud i børnehaven.

"Jeg forventede at pædagogerne ville fortælle mig om deres hverdag på stedet, og en lille rundvisning. Desværre blev det ikke sådan. Da jeg mødte ind virkede det ikke til at nogen af pædagogerne vidste vi skulle komme. De lod os stå i ca. 15 min. før der var en pædagog som kom og bød os velkommen. Efter vi blev budt velkommen fik vi mulighed for at spørge om, hvad vi måtte lave med børnene."

"Mine egne forventninger til dagen blev dog indfriet. Jeg fik leget med børnene, og kom til at lære nogle af børnene at kende og omvendt. Dog synes vi ikke der var nogle specielle aktiviteter, der var sat i gang af pædagogerne på stedet, så vi besluttede os for at igangsætte en aktivitet selv."

Sanseleg - aktivitet:
Pædagogiske overvejelser:
         -Hvem skal deltage?
·      - Hvorfor er netop denne gruppe udvalgt?
·      - Hvilke fordele/hvilke kvaliteter indeholder denne aktivitet/dette forløb?
·      - Hvad er min rolle i aktiviteten?
·      - Hvad er formålet med forløbet? (langsigtet og kortsigtet)
    - Hvilke rum skal der skabes for at aktiviteten kan udføres? 


      Sanselegen forgik på den måde, at der blev fortalt en historie om en troldefamilie. Børnene var sammen to og to, hvor den ene startede med at ligge og blev massegeret ud fra historiens indhold, derefter blev der byttet roller. Et eksempel fra historien var: "Pludselig blev det uvejr. Store sorte skyer samlede sig og selv om ørnen fløj alt hvad den kunne - var skyerne hurtigere. Nu begyndte det at regne." Til dette skulle børnene bruge deres fingerspidser til at tromme let hen over ryggen på den anden.  

Der var rigtig stor nysgerrighed og deltagelseslyst, og vi havde taget de børn der havde lyst til at deltage. Vi mener denne aktivitet har nogle gode kvalifikationer: f.eks. De bruger deres sanser, det giver berøring, giver fantasi og en ro. Aktiviteten har også denne kvalitet at berøringen betegner det non-verbale og fortællerens stemme udtrykker berøringens historie i ord. Aktiviteten har også den kvalitet, at man berører hinanden uden at krænke hinanden, men får lært at sige til og fra, og den udøvende lærer at lytte efter grænser og ønsker. Vi er rollemodel for børnene, og vi viser hvordan man gør, hvor børnene derefter prøver det af på hinanden.

Vores mål med aktiviteten, var at skabe en positiv kommunikation mellem børnene og lade dem komme tæt på en som de måske ikke har så dyb en relation til, derved kan der skabes nye venskaber/gode relationer og empati børnene imellem, hvilket på længere sigt kan forbygge mobning.
Legen har vi valgt skal foregå et sted, hvor der er gulvplads, med rum til fordybelse, ro og med afdæmpet musik i baggrunden.


Børnenes oplevelse af sanselegen: 

 Deres reaktion var blandet. Dem som ikke syntes det var grænseoverskridende nød historien og massagen. Alle børnene var meget nysgerrige, dog var det ikke alle som havde lyst til at deltage da de fandt ud af, hvad det gik ud på. De små børn var lidt mere usikre og skulle se det hele lidt mere an, før de slappede af. Derudover var det kun en lille del af drengene der ville være med. De af børnene som var med, blev fuldstændig grebet af stemningen og endte nærmest i en dvaletilstand. Børnene synes det var spændende, men de børn som ikke ville være med, ville alligevel gerne observere for at se hvad der skulle ske. Børnene synes at det var dejligt og ville gerne prøve igen.

 Alt i alt var det en god oplevelse og vi accepterede børnenes grænser. De måtte være med hvis de havde lyst, og observere hvis det passede dem bedre. Vi håber på at de sociale relationer/personlige grænser, som kommer ud af sådan en sanseoplevelse kan videreføres til andre relationer eller situationer.

Til en anden gang, skal vi være opmærksomme på at det ikke er alle børn der kan lide at røre de andre børn eller blive rørt selv. Derudover var denne aldersgruppe (3-5 år) for lille til at finde koncentrationen eller roen til at massere eller vente til man skulle masseres. Det resulterede i at, frem for at de skulle massere hinanden, mindskede vi holdene og masserede børnene hver især. Dette gav et fantastisk resultat, de fandt roen og koncentrationen, og kan i fremtiden betyde at de kommer ud over deres utryghed ved berøring.

Det er rigtig vigtigt, ved afslutning af legen, at børnene får ro til lige at vågne og komme sig ovenpå oplevelsen. Endvidere er det vigtigt at man fører en rolig stemme så der bliver en afslappet atmosfære. Det virkede rigtig godt med den stille afslappende musik. For at udvikle rummet og atmosfæren, kunne man rulle gardinerne ned, slukke lyset, og lave hyggebelysning og lægge tæpper over benene på børnene.

Perspektiver - hvad gjorde sanselegenà

·      Pædagogisk perspektivà leg, læring og kommunikation
·      Psykologisk perspektivà undersøge børns evner til at sætte grænser, løsne følelser
·      Neuropædagogisk perspektivà Berøring af kroppen, stimulerer hjernen
·      Sociologisk perspektivà Træning til aktiv samvær

 Set ud fra et pædagogisk perspektiv, kan man ved berøring, sanse og relations aktiviteter forbygge mobning og udvikle nye gode sociale relationer mellem hinanden. Derudover udvikles empatien og samspillet både mellem børnene, men også blandt de voksne.

"Alt i alt har vi haft nogen dejlige dage, og personalet har givet fuldt ud tilfredshed med os og ser gerne at vi får praktikplads i huset." 

Stay in touch :-).





Ingen kommentarer:

Send en kommentar